Reacties

24/08: Disney zonder Thalys



Vanaf 1 april 2007 stopt Thalys met de dagelijkse ritten tussen Brussel-Zuid en Roissy-Charles de Gaulle en Marne-La-Vallée. Wat ooit begon met een wekelijkse rit op zaterdag en zondag, groeide de laatste jaren uit tot vijf dagelijkse heen-en-terugritten. Er werd in maart 2001 zelfs een contract gesloten met Air France: zij huurden rijtuig 2 in Comfort 1 af voor hun reizigers om hun vluchten tussen Zaventem en Parijs te kunnen schrappen. De Thalystreinen naar CDG en MLV hadden zelfs hun eigen vluchtnummer van Air France. Vorig jaar werd ook nog een overeenkomst gesloten met Air Austral, zodat ook hun reizigers zonder extra beslommeringen via Brussel-Zuid naar de Franse luchthaven konden flitsen.
In februari 2005 werd aangekondigd dat Disneyland en Thalys hun partnership nog gingen versterken.
Tenslotte publiceerde Thalys International in maart van dit jaar zelfs een persbericht (inclusief uitroepingsteken in de titel) waarin staat dat ze op vijf jaar tijd reeds meer dan een miljoen reizigers van Air France hadden vervoerd. "Thalys benadrukt het succes van deze 5-jarige samenwerking", valt er te lezen...

En dan plots, net aan de vooravond van de start van het grote verjaardagsseizoen van Disneyland Resort Paris, stoppen ze er helemaal mee. Geen afslanking naar een of twee treinen per dag, gewoon niks meer. Net na de eerste positieve cijfers qua bezoekersaantallen van het Parijse Disneyresort en vlak voor het zomerseizoen waarbij het Walt Disney Studios Park een nieuw land krijgt aangemeten met twee nieuwe attracties en tal van kleinere nieuwigheden, waarbij het Disneyland Park een spiksplinternieuwe middagparade cadeau krijgt, en waarbij waarschijnlijk ook de prestigieuze Tower of Terror zijn (lift-)deuren zal openen. (meer info hierover op dlrp.fr, dlrpfans.be en dlp.info)
De verbinding naar Charles de Gaulle en Disneyland zou niet meer rendabel zijn volgens Leo Pardon, directeur-generaal van NMBS-reizigers. TGV-treinen zullen de dienst op zich nemen.
Volgens een reactie op mijn e-mail aan Claire Jauffred, medewerker van de aandeelhoudersclub van Euro Disney SCA, zouden er zeven TGV-treinen gaan rijden, i.p.v. de huidige vijf. De tarieven en aangeboden diensten zouden gelijk blijven.
Volgens de site van de NMBS rijden er momenteel echter vier treinen tussen Brussel en Marne-La-Vallée, waarvan er een niet toegankelijk is voor reizigers naar MLV. Momenteel biedt de TGV ook geen gratis kranten of maaltijd aan in de eerste klasse en ziet de tariefstructuur er echt wel helemaal anders uit. Reizigers die een pakketreis reserveren met de Thalysreis erbij inbegrepen kunnen daarnaast ook profiteren van de Disney Expressdienst die zorgt voor het transport van de bagage tussen het hotel en het treinstation: zo kan men onmiddellijk de parken gaan verkennen. En tenslotte duurt het traject per TGV ook langer: er is sowieso een lange stop in Lille Europe bij en soms parkeert hij ook nog even in Arras, Douai, en Haute-Picardie.
Kortom: er is werk aan de winkel!
Ik gebruik de Thalys om af en toe voor een dagtripje naar Disneyland te sporen, maar als de TGV er langer over doet, en misschien minder optimale uren krijgt, dan wordt het toch twijfelachtig of ik mijn jaarpaspoort nog ga vernieuwen... Op de diverse fansites van Disneyland zijn de protesten al uitgebroken...
Als afsluiter zou ik graag de Europese Commissie bedanken voor al hun verwezenlijkingen voor het vrijmaken van het Europese spoorvervoer. Vraag maar aan de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers hoeveel treinen en lijnen er al gesneuveld zijn sinds hun besluit om winst te laten primeren boven het aanbieden van betaalbaar en bruikbaar openbaar vervoer voor iedereen.

Reacties geplaatst

Het vervangaanbod klinkt niet slecht: 3 directe TGVs en 4 via Rijsel, tenminste volgens La Libre Belgique (http://www.lalibre.be/artic...). Volgens mij maakt het voor de meeste reizigers niet veel uit of ze in een rode of een grijze TGV zitten.
25/08 17:04:49
Bedankt voor je reactie! 't Ziet er inderdaad nog goed uit. Ik vraag me wel af waarom de reistijd voor de rechtstreekse TGV's toch langer zal uitvallen in vergelijking met de huidige Thalysservice...
Hier is een citaat uit het bewuste artikel:

Actuellement, il y a 5 liaisons Thalys par jour, il y aura 7 TGV dès avril, explique encore Thalys, dont 3 directs et 4 qui s'arrêteront à Lille. Le temps de parcours devrait être d'1h17 dans le premier cas (pour 1h15 actuellement) et d'1h39 dans le second. Pas de grand changement non plus d'après Disneyland Paris, un des partenaires de Thalys. Les prix et offres devraient être similaires à ceux de Thalys.
25/08 17:08:48
Joris, zonder ons in een zware politieke discussie te smijten, denk ik dat je een teer punt aanraakt. Bij het vrijmaken vroeg ik mezelf af of dit de veiligheid ten goede zou komen (cf. Britse situaties), maar wie had ooit gedacht dat dit rauwe kapitalisme ook zulke structurele gevolgen zou hebben? Ik loop namelijk niet zo hoog op met het TGV-verhaal. TGV is duurder en biedt - als ik me niet vergis - amper bijzondere acties aan van het kaliber als Smilies bij Thalys. Dat wordt dus geen jaarpaspoort volgend jaar, en het is niet eens de schuld van Disney.
25/08 21:29:49
Ik heb de tarieven voor de TGV naar CDG/MLV nooit echt bekeken, maar voor lange afstanden leken ze me wel in orde. Aangezien er nieuwe TGV-verbindingen gaan komen, gelijkaardig aan de huidige Thalysservice naar Disneyland, lijkt het me best mogelijk dat ze de tarieven toch gaan herzien. Dat beloven ze toch in hun persbericht en ik hoop dat het klopt... Britse situaties zullen we nooit te zien krijgen, denk ik.
Misschien haal ik dit boekje maar eens uit m'n kast. De route vertrekt trouwens vanuit Leuven ;)
http://www.cartostudio.nl/f...
25/08 22:12:40
Een jaartje later en er is niets meer te vinden over Thalys naar eurodisney :(
Wel een paar TGVs per dag blijkbaar, maar ik vind er niet meteen een prijs van.
Och ja, eurodisney is toch gewoon te duur eigenlijk.
26/08 18:39:33
Hier kan je de brochure van de TGV downloaden met alle info erin: http://www.b-rail.be/int/as...

And don't get me started als het op de prijzen van Disneyland aankomt, want daar kan ik wel een betoogje over opzetten. Als je van aanpakken weet, valt het héél goed mee! :)
27/08 09:01:56

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.