Reacties

03/11: Ford en ethiek



Stephen Odell, de verguisde topman van Ford Europa, krijgt dus promotie. Of dat een correcte beslissing was, kan ik moeilijk inschatten. Ik geloof niet dat dit enkel het gevolg is van zijn "moedige" beslissing om Ford Genk te sluiten, volgens mij spelen er wel meerdere criteria een rol. Waar ik me wél erg aan stoor, is de timing van dit alles... Waarom net nu? Duizenden werknemers krijgen hiermee echt een klap in het gezicht. En da's een terecht gevoel.
Over de sluiting zelf heb ik echter een andere opinie.
Als je de quotes van de topman van de Fiatgroep en de Europese raad van de autoindustrie (ACEA) had gevolgd, dan zag je de bui, of het tropische onweer, al hangen. Sergio Marchionne zegt al maandenlang dat Europa met een chronische overcapaciteit kampt. Telkens krijgt hij de wind van voren en regelmatig wordt dan ook zijn ontslag als voorzitter van die ACEA gevraagd.

Marchionne stuurt al heel lang aan op enkele maatregelen, die de producenten gelijke kansen moet bieden en dat tevens de chronische overcapaciteit aanpakt. Marchionne spreekt over een zeer ernstige situatie als gevolg van jarenlange nalatigheid en overmoed.

Je zou toch kunnen verwachten dat je als werknemer in deze moeilijke sector de actualiteit een beetje volgt, of niet? Je zou Sergio Marchionne dankbaar moeten zijn dat hij als topman van een autogroep én topman van een objectieve federatie van producenten, zomaar durft te zeggen wat de pijnpunten in de sector zijn.
Maar 't is allemaal de schuld van Stephen Odell.
Uiteraard begrijp ik ook dat er zich met de sluiting van de fabriek (die trouwens niet voor morgen is) echte drama's kunnen voordoen bij de getroffen gezinnen. God, ik hoop het nooit te moeten meemaken, maar dit is toch niet de schuld van één individu of één producent?
Ook ik durf te stellen dat Ford een gewaagde, maar correcte beslissing heeft genomen om het merk te doen voortbestaan. De overcapaciteit is een feit en die kan je enkel oplossen door minder te produceren. En dan snij je toch in de duurdere landen? De kloof met de fabriek in Valencia los je volgens mij trouwens niet op met een loonlastenverlaging (die er wat mij betreft wel moet komen). Die paar procentjes zullen ons nog niet op het kostenniveau van het zuidelijkere Europa brengen.
Aan de brullende Genkenaars zou ik dus graag eens de vraag stellen wat zij met hun geproduceerde wagens zouden willen aanvangen in een toekomst waar er geen kopers meer voor zijn. Tot 2008 draaide de economie enkele versnellingen harder dan vandaag, maar toen ging ze plots uit de bocht. En tot op vandaag zijn nog niet alle deuken hersteld. Meer nog, er komen nog besparingen bij, waarvan sommige wel terecht zijn. Zet deze sluiting maar een keer naast de subsidies van 3 of 15% die tot voor kort nog bestonden om een "groene" wagen te kopen. Quasi elk model kwam tegenwoordig al in aanmerking. Auto's werden simpelweg gesubsidieerd...
Kortom, het verbaast me dat er nog steeds zo fel wordt gereageerd op de sluiting van Ford Genk. Niettemin wens ik alle werknemers veel sterkte toe, want wat kan je als individu in 's hemelsnaam veranderen aan deze gegeven situatie? Niks. Je staat machteloos. Maar let goed op wie je als schuldige aanwijst, als dat überhaupt al nodig is.

Reacties geplaatst

Nog geen reacties

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.