Archives

21/11: Koe(-weit) bijna uitgemolken

Een tijd geleden las ik "Twilight in the Desert, the coming Saudi Oil Shock and the World Economy" van Matthew Simmons. Het boek gaat o.a. over het feit dat Saoedi-ArabiŽ, de grootste producent van aardolie, quasi volledig afhankelijk is van slechts enkele supergiants, die reeds heel wat decennia in productie zijn. Wanneer je het productieprofiel van zulke bronnen, verspreid over de rest van de wereld, bekijkt, dan merk je overal een grote gelijkenis wat productiecijfers betreft na het bereiken van hun zogenaamde piek. Pas dit toe op Saoedi-ArabiŽ, dat trouwens geen onafhankelijke controle van hun optimistische beloftes toelaat, en je beseft hoeveel risico de markt loopt door zo afhankelijk te zijn van de Saoedi's.
In Koeweit, de noorderbuur van Soaedi-ArabiŽ, is het plots zover: hun grootste Burganveld, dat op de wereldranglijst enkel Ghawar in Saoedi-ArabiŽ moet laten voorgaan, heeft volgens de Kuwait Oil Company zijn piek bereikt. Deze supergiant was ook reeds 60 jaar in productie en heeft tot nu toe 29,1 miljard barrels uitgespuwd.
Koeweit is echter van plan om zijn productie nog op te drijven: buitenlandse oliebedrijven zouden voor het eerst sinds 1975 weer toegelaten worden op de nationale upstreammarkt. Het zal zowiezo duurder worden om de laatste olie nog uit de grond te persen, en de laatste nieuwe technologische ontwikkelingen (eveneens besproken in het boek van Simmons) zullen toegepast moeten worden.
Waarmee ik nogmaals duidelijk wil maken dat het onverantwoord is om zo sterk afhankelijk te zijn van het Midden-Oosten. Niet alleen het klimaat heeft dringend hulp nodig, ook de economie die zo sterk afhankelijk is van aardolie in al z'n vormen. Net zoals je niet je hele kapitaal mag beleggen in ťťn sector of ťťn bedrijf, net zoals ieder bedrijf met kritische systemen voortdurend backups heeft van zijn data, en net zoals de filmhelden altijd een plan B hebben,... zo mag de moderne wereld ook niet afhangen van aardolie alleen.
Hier meer info.

18/11: Monsterwinst

Dexia heeft bekend gemaakt dat ze in het derde kwartaal, op drie maanden tijd dus, een winst van § 502.000.000 -een half miljard euro- gemaakt heeft. Per dag is dat meer dan 55 miljoen euro, weekends meegerekend!
Om de haverklap verschijnen er zulke persberichten in de kranten en ik word er gewoonweg razend van. Zeker als je tussen deze winstberichten leest dat er alweer zoveel mensen moeten afvloeien bij bank Y omdat ze niet aan het opgelegde rendement per werknemer komen of zoiets.
'k Heb er even de tarievenlijst van Dexia bijgehaald...
Voor een (Classic) zichtrekening betaal je blijkbaar § 6,20 per jaar. Een papieren overschrijving voor een vijfentachtigjarige die nog niet eens weet hoe selfbanking moet uitgesproken worden maakt haar § 0,15 armer per transactie. Je eigen centen uit de muur halen, om de handelaar te betalen die de forfaits van Banksys om een Bancontactterminal in z'n zaak te gebruiken veel te hoog vindt, kost § 0,10. En oh ja, voor de eerste 48 verrichtingen betaal je een forfaitair bedrag van § 3,77 per jaar. Maar daarmee houdt het niet op: je bankkaart kost § 2,50 per jaar, verhoogd met § 7 voor Bancontact/Mistercash, § 5 voor Proton en § 7 om in het buitenland te kunnen betalen.
En sla je aan het beleggen, dan betaal je per transactie § 20 makelaarsloon, bovenop de jaarlijkse kosten voor je effectendossier. Een gewone aan- en verkoop kost dus § 40...

Lees verder!

13/11: Anoniem solliciteren

Alweer een schitterende cartoon van Quirit in de weekendkrant van Gazet van Antwerpen...

Lees verder!

07/11: halfvollebussen.be

Deze domeinnaam bestaat weliswaar niet, maar met de huidige actie van gratis domeinnamen bij allerlei Belgische registrars zou er best wel eens verandering in kunnen komen.
Van legebussen.be heb je waarschijnlijk wel al gehoord. Het is een website gelanceerd door Annick De Ridder (Vlaams volksvertegenwoordiger voor de VLD) om het volgens haar veelvuldig "vervoer van lucht" tegen te gaan.
Wat ik echter niet wist, is dat er als reactie een vollebussen.be gelanceerd werd door Jan Peumans (Vlaams parlementslid voor de N-VA). Zijn motivatie kan je hier lezen. Ik heb alvast enkele suggesties/klachten doorgegeven, want van lege bussen of trams heb ik eerlijk gezegd zeer weinig last. Integendeel.