Archives

19/09: 1 miljoen handtekeningen

Oneseat.eu heeft het doel ondertussen al gehaald. Hun strijd draait rond het uitstapje van 450 km tussen Brussel en Straatsburg dat de 732 parlementsleden van het Europees Parlement samen met hun staf minstens één keer per maand moeten ondernemen. Het secretariaat van het Parlement is dan nog in Luxemburg gevestigd... Het Zweedse Europarlementslid Cecilia Malmström maakte er een rekensommetje van en kwam uit op ¤ 200 miljoen per jaar. Door de petitie te tekenen kan je je steentje bijdragen om hier iets aan te veranderen: de makers stellen een definitieve verhuis naar Brussel voor.
Daarnaast ijvert ook motherearth.org voor minstens een miljoen aanhangers. Een bedrag van 200 miljoen euro is misschien waardevol, maar onze energiehuishouding is dat evenzeer! De laatste tijd gaan er alweer vaak geruchten op om de Belgische uitstap uit kernenergie tegen te houden. Waarschijnlijk wel een beetje terecht, want onze energieproductie heeft dringend een update nodig en kan momenteel onmogelijk de capaciteit van de kerncentrales overnemen. Maar om het plan daarom op te geven? Teken dus de petitie, investeer misschien zelf in enkele Vlaamse windcoöperaties en neem bij hen je stroom af, en denk vooral eens na over rationeel energiegebruik (REG). Bedankt.

REG:
windcoöperaties:


17/09: Joris Works!

Jaja, het is alweer wat stiller geworden de laatste tijd. De reden daarvoor is vrij simpel: ik heb werk gevonden!
Na zes redelijk leuke jaartjes in het ASO, begon de hel van het hoger onderwijs: eerst twee uniefjaren in de vuilbak en daarna vijf jaar erbij om een opleiding van drie jaar aan de hogeschool af te werken.
Het resultaat: ik ben sinds eind vorige week (ik heb uiteraard geen enkele zomer zonder herexamens gekend...) officieel professionele bachelor in de toegepaste informatica!
Het feit dat ik straal vergeten was om afgelopen donderdagavond naar de plechtige proclamatie te gaan, maakt dat zelfs m'n afstuderen perfect in m'n rampzalige schoolcarrière past. Hoe mooi :)
Het derde jaar afronden als informaticus was echt wel een aparte belevenis: de stroom aan e-mails, telefoons en brieven met jobaanbiedingen was eindeloos. 'k Heb echter maar op één telefoontje gereageerd, voor de rest koos ik zelf de jobs en de bedrijven uit. Eén bedrijf heeft me per brief geweigerd, een ander weigerde me na twee gesprekken, nog een ander wou me aannemen na drie gesprekken, maar uiteindelijk koos ik voor SD WORX in Antwerpen: daar mag ik me sinds vorige dinsdag Consultant HR Webworx noemen.
De eerste twee dagen waren behoorlijk zwaar: zoveel nieuwe gezichten, zoveel woordjes die ik niet begreep, een applicatie die ik nog helemaal niet kende, en het plotse besef dat m'n studentenleven voorbij was. Gelukkig bieden ze meer dan voldoende vakantiedagen aan :)
Inmiddels bevalt het me al héél wat beter! De sfeer is geweldig, het leerproces boeiend, en de collega's zijn echt wel fijn. Nu nog hopen dat ik de proefperiode goed doorsta, maar aan m'n motivatie zal het alvast niet liggen!

05/09: De Leuvenboog

Elke maandag schrijft Herman Welter een column over het openbaar vervoer in de gratis krant Metro. Zijn laatste stukje is echt wel de moeite waard. Het gaat over de gloednieuwe spoorboog die op 11 december in gebruik zal genomen worden en die de lijn Hasselt-Leuven met de lijn Leuven-Brussel zal verbinden: zo kunnen treinen rechtstreeks doorrijden zonder in het station van Leuven te moeten stoppen. De 1,75 km aan nieuwe rails levert een tijdswinst van 23 minuten op, hetgeen zeker de moeite waard is. Het kostenplaatje beloopt echter ¤ 22,4 miljoen. Veel geld, inderdaad, maar als pendelaars per traject 23 minuten kunnen uitsparen van of naar de drukke hoofdstad, dan loont het wel.
Maar hier loopt het jammer genoeg grondig mis, want de boog zal nauwelijks gebruikt worden. Slechts vier treinen mogen het stukje spoor berijden in de ochtend- en avondspits. Overdag en tijdens het weekend liggen de sporen er werkloos bij! Herman Welter schrijft: "Hiermee levert de NMBS het zoveelste bewijs geen enkele visie noch ambitie te hebben."
Ik treed zijn mening in ieder geval bij...
update: Volgens de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers zou de boog ¤ 9,69 miljoen kosten. Dat moeten we even checken...

04/09: Biodiesel van Belgisch koolzaad

Iedereen zal het onderhand wel al gehoord hebben: tegen 2010 zal 5,75% van de brandstof aan de pomp uit biobrandstoffen bestaan. Tegen 2020 moet dit oplopen tot 20%.
Voorlopig hinkt België -uiteraard- alweer achterop in vergelijking met andere Europese landen zoals Duitsland.
De Gentse haven wil echter een krachtige motor worden voor de biobrandstoffen in België en heeft daarom de PPS Ghent Bio-Energy Valley opgericht en enkele bedrijven zijn al actief of leggen de laatste hand aan hun infrastructuur.
Het meest verrassende nieuws vond ik echter de cijfers over de teelt van koolzaad (voor biodiesel) in België. In 2005 werd in Vlaanderen slechts 141 ha koolzaad geoogst, terwijl het dit jaar al 1.050 ha beliep. Voor volgend jaar wordt minstens een vervijfvoudiging voorzien. Wallonië oogstte dit jaar al 8.569 ha en volgend jaar is zomaar eventjes meer dan 10% van de Belgische akkerbouw bestemd voor biobrandstoffen. En vanaf volgend jaar stoppen we niet alleen een tijger in onze tank, maar ook een deel van de Belgische suikerbieten- en tarweteelt. Ons land zou een potentieel hebben van 15.000 à 20.000 ha suikerbieten voor non-food doeleinden. Daarnaast verwacht de industrie volgend jaar 35.000 ha non-food tarwe te kunnen oogsten.
De consument oogstte vandaag in ieder geval al goed nieuws: de olieprijs staat op het laagste peil sinds vijf maanden. Het zal de economie deugd doen, maar anderzijds is een hoge olieprijs wel de beste drijfveer om milieuvriendelijke techonologieën het broodnodige duwtje in de rug te geven.