Weblog

13/11: Earth doesn't give a shit.

Laat er geen twijfel over bestaan. De titel is meer dan duidelijk. Onze planeet trekt zich absoluut niets aan van ons doen en laten, hoe vriendelijk, boosaardig, empathisch of ongenadig we ook zijn. Ze verwacht zelfs geen excuses als we haar een beetje opwarmen, tot misschien een miserabele twee graadjes extra. Goed, laat het er zelfs vijf zijn. Ze heeft dan nog wel een dikke honderd jaar of zo om eraan te wennen.
Misschien laten we haar ook geen bloem en wat gras dat nog groen is. En een boom en het zicht op de zee kan ze ook wel missen, want onder de niet aflatende golfslag van die sympathieke zee zit ze stiekem zichzelf en alles op haar tere velletje op te peuzelen. En elders weer uit te braken.
She really doesn't give a shit.

Sinds mensenheugenis kampt de groene beweging met een communicatieprobleem. Hun naam alleen al bewijst het... Het blijven groene jongens. Met dat imago. Vaak, en zeker vandaag, hebben ze een heel bataljon wetenschappers achter zich dat alleen maar kan beamen en bekrachtigen wat zij scanderen. En toch wil het niet lukken... Eigenlijk best wel jammer, want het zijn enkel nog de republikeinse presidentskandidaten in de VS die volop hun energie in een anti-campagne stoppen. Voor de rest brengen de geitenwollen sokken ons echt gewoon an inconvenient truth. Maar er scheelt toch iets aan die truth...

Lees verder!

24/05: Verliefd op de BMW i3

Vanmorgen mocht ik een uurtje rondrijden met een BMW i3, de eerste elektrische BMW. 'k Had hem al eerder op foto gezien en ook al een keer zien rondrijden, maar eens je er zelf instapt is de indruk toch totaal anders. M'n eerdere idee dat het om een verdikte Smart ging werd al snel bijgesteld na het instappen. Door z'n dunne deurtjes en efficiŽnt dunne zetels is het echt een ruime auto. Verwacht geen simpele spielerei, maar een echte BMW zoals er nog nooit een heeft bestaan.
Voor je kan vertrekken moet je wel even leren hoe je hem start en hoe de gaspedaal precies werkt, maar daar wen je heel snel aan. Je gaspedaal loslaten betekent immers dat je energie gaat recupereren om op te slaan in de batterij. Tijdens m'n rit heb ik dan ook maar een keer ťcht moeten remmen toen het vlak voor me rood werd op de A12, alle andere situaties kon ik de baas met die ene pedaal.
En eigenlijk is m'n verhaal veel te sec, want toen ik in m'n uppie vertrok bij Jorssen in Aartselaar viel m'n mond gewoon open. Dat een elektrische wagen stil is, niet hoeft te schakelen, enz. wist ik wel, maar om het ook echt mee te maken... da's een heel bijzondere ervaring. Je hebt daarnaast ook een ongemeen groot koppel onmiddellijk ter beschikking, dus vertrekken vanuit stilstand was telkens weer lachen met de stinkende diesels naast je.
Dit is wat rijden zou moeten zijn en het is jammer dat elektrische wagens in BelgiŽ niet van de grond geraken. Je lost er geen files mee op, maar de rust om elektrisch te rijden, het automatisch aanpassen van je rijgedrag en de wetenschap dat je veel minder vervuilt dan in een klassieke wagen zijn een zaligheid.
'k Moet nu wel toegeven dat de koffer te klein zou zijn voor ons gezin van vier. En dat je er niet mee op vakantie kan naar ItaliŽ. En dat hij op de snelweg door de rolgeluiden evenveel lawaai maakt als een klassieke wagen.
In mijn ideale wereld heb ik zo'n elektrische wagen voor al het "basale" verkeer. Het verplichte pendel-, boodschappen- en bezoekjesverkeer. En als ik dan toch een keer naar een verre klant moet, of als we op reis gaan, dan zou ik hem even kunnen omruilen met een grotere.
Wel jammer dat ik dan even vergeet dat ik ook m'n luchtballon moet kunnen slepen. 'k Ga er m'n hobby in ieder geval niet voor laten. Helaas.

P.S.: de wagen bij Jorssen was allesbehalve een standaardmodel. Hij had een zogenaamde range extender om met een kleine benzinemotor de batterij weer bij te laden. Een standaard i3 is volgens bmw.be de jouwe vanaf 35.500 euro, maar hou dan ook in het achterhoofd dat je minder uitgeeft aan onderhoud en veel minder aan euh... brandstof.
Lees misschien ook eens wat Matthew Inman/TheOatmeal vindt van z'n Tesla Model S. Die kan het net iets mooier vertellen dan ik. Dit fragment vind ik alvast zeer treffend. En een beetje schrijnend.

08/07: Hans Labohm, zelfs ik kan het beter

Vandaag in De Tijd: "Rituele eredienst van broeikaskerk wordt een maat voor niets". Daaronder een kwart van een pagina voor Hans Labohm, die, zoals zijn korte biografie zegt, econoom en 'expert reviewer' is van het Intergovernmental Panel on Climate Change. Volgens mij wil iedereen die ook maar een beetje begaan is met de planeet onmiddellijk een andere 'expert reviewer', want hij lijkt enkel z'n eigen opinie te geloven. Typisch voor oude economen met dikke brillenglazen.

Zonder er al te diep op in te gaan:
  • (...) Maar in feite groeit het ijs op de Zuidpool en is het op de Noordpool betrekkelijk stabiel.
    Net vandaag staat op deredactie.be te lezen dat het noordpoolijs dunner wordt: de Ice, Cloud and Land Elevation Satellite van NASA stelt dat het ijs tussen 2004 en 2008 dramatisch dunner is geworden. Elk jaar ging van het drijfijs zo'n 18 centimeter verloren. Ondanks de dikke brillenglazen geloof ik eerder de ogen van NASA's ICESat.
  • (...) Maar in feite daalt de zeespiegel enigszins sinds 2006.
    Kan inderdaad kloppen, want het waterpeil stijgt niet elk jaar. Bekijk gerust even deze grafiek en focus niet op de jaarlijkse, maar wel op de gemiddelde wijziging. Misschien heeft ie toch nog nťt iets dikkere brillenglazen nodig.
  • (...) Maar in feite koelt de aarde al tien jaar af.
    Hetzelfde verhaal eigenlijk. Van jaar tot jaar kan de aarde wel afkoelen, maar kijk naar het gemiddelde... Hmm, ik denk dat ik ook in dit geval "NASA's Goddard Institute for Space Studies" ga geloven.

Sorry Hans, maar 'k had vanavond echt heel veel goesting om u met de grond gelijk te maken.

06/02: Rudy Bayens is er weer

Een paar jaar geleden begon ik het verhaal van Rudy Bayens te volgen via m'n weblog. Rudy is niet bepaald een groene jongen, is geen early adopter van de nieuwe greentech-spullen, maar gewoon een houder van een melkveebedrijf die verder kijkt dan zijn neus lang is. Na al enkele groene investeringen op z'n palmares gezet te hebben, wou hij doorgaan op dit elan met een heuse biogasinstallatie. Ge moet er maar goesting voor hebben. En zo begon Rudy aan de procedures, met de eerste steenlegging al in gedachten. In 2006 kreeg hij alvast de bouwvergunning.

Afgelopen maandag. De Standaard Online. "De trein der traagheid".

Vlaanderen doet stappen voorwaarts op het vlak van groene energie, maar het gaat langzaam. Heel langzaam. -- Verscholen in het glooiende landschap van het Pajottenland ligt het melkveebedrijf van Rudy Bayens. (...)

En zo vertrok mijn rechterhand in een wijde zwaaibeweging, om met een luide klets op m'n voorhoofd terecht te komen. Niks dan verbazing en eigenlijk ook een lach op m'n gezicht. Onze vriend, die ooit nog zelf enkele reacties schreef op m'n weblog (zie hier en hier), is nog steeds aan het strijden voor diezelfde installatie. 't Is enkel mogelijk in BelgiŽ...

Zoals ook in m'n vorige artikeltjes stond, had de gemeente Ternat al een keer een bus ingelegd om gelijkaardige buitenlandse installaties te bezoeken. Dit alles moest de vooroordelen (stank, verkeersoverlast, ontploffingsgevaar, insijpeling, ongedierte,...) van de buurt de kop indrukken, want het gemeentebestuur van Ternat had er helemaal zin in. En nu lees je dus dat het bestuur z'n kar gekeerd heeft: de provincie en de Vlaamse regering geven hun steun, maar Ternat niet meer. Het artikel gaat daarna nog verder over de targets die BelgiŽ moet halen qua groene stroom en die ondertussen iedereen al uit het hoofd kent. Er volgt terechte kritiek op de tegenwind van de netwerkbeheerders die klagen over het feit dat ons netwerk de elektriciteitsstroom in twee richtingen (i.p.v. enkel van producent richting verbruiker) niet aankan, terwijl het nergens anders in Europa een probleem lijkt te zijn. Tenslotte krijgt Electrabel een schouderklopje voor de bijstook van biomassa in zijn verouderde steenkoolcentrales die eigenlijk meer energie verliezen, dan nuttig gebruiken voor elektriciteit om in het net te injecteren...

Maar goed, beste Rudy, hou de moed er zeker in! En als ik ooit op tijd te weten kom dat na de eerste steen ook de laatste wordt gelegd, dan ben ik er als eerste bij tijdens de opening! :)

01/02: De sceptici

In de Vacature van afgelopen weekend kan je het artikel "Groene energierevolutie in de wachtkamer" lezen. Regelmatig duikt er als tegenreactie tegen de groene hype wel een of andere wetenschapper op die alles even wil ontkrachten, en dit is er gedeeltelijk weer een voorbeeld van. De berichtgeving over onze ecologische toekomst heeft het dan ook niet eenvoudig: ofwel zit er nog teveel een geitewollensokkenimago aan verbonden, ofwel is het gewoon te visionair, te weinig praktisch haalbaar. Als je je op zulke gevaarlijke domeinen begeeft, en dan teveel durft uithalen naar een business as usual-scenario, dan kan de boemerang wel heel snel weer inslaan.

'k Zou uit de eerder genoemde tekst graag enkele citaten lichten en voorzien van een beetje commentaar. Aan jullie gezond verstand om te oordelen.

  • (...) Wie verwacht dat we fossiele energiebronnen als steenkool, aardolie of aardgas binnenkort massaal vaarwel zullen zwaaien, dwaalt al helemaal.
  • Niemand kan met absolute stelligheid voorspellen of we het nu nog twintig, dertig of veertig jaar zullen uitzingen met de gekende olievoorraden (...).
  • In onze schattingen gaan we uit van oliereserves voor nog zowat veertig jaar, gasreserves voor nog zeventig jaar en steenkoolreserves voor om en bij de 150 jaar.
En dit alles staat slechts een regel of vijftien uit mekaar. Om te beginnen kiezen ze uit de voorgelegde marge de verst verwijderde grens: nog veertig jaar komen we toe met de gekende olievoorraden. Gas zou het nog zeventig jaar uitzingen. Een belangrijke noot om te beginnen: deze schattingen gaan altijd uit van een ongewijzigd verbruik, en da's niet realistisch. Aardgas bijvoorbeeld, de "blauwe vlam", wordt gezien als de properste fossiele brandstof en wordt nog steeds gepromoot. En niet alleen het huishoudelijk verbruik van aardgas neemt toe, ook de elektriciteitsleveranciers bouwen graag efficiŽnte warmtekrachtkoppelingcentrales die op aardgas draaien. Dit is echter niet het belangrijkste wat ik duidelijk wil maken: het einde van het olietijdperk zal niet het moment zijn waarop de laatste druppel uit de aarde wordt gezogen, maar wel het moment waarop een van de grote olielanden met het nieuws naar buiten zal moeten treden dat het zich gedwongen ziet de productie drastisch terug te schroeven o.w.v. opdrogende bronnen. Stel je voor dat Saoedie-ArabiŽ, nu nog de meest flexibele speler binnen de OPEC, plots niet meer een tikje kan geven tegen z'n kranen om een gevraagde productiepiek te ondersteunen. Het land staat nog steeds bekend om z'n reusachtige oliebronnen, waarvan Ghawar het grootste is, maar die gaan al tientallen jaren mee. De technologische know-how van Saudi Aramco, de nationale oliemaatschappij, o.a. de efficiŽntere en destructievere methodes om olie op te halen, is al hard nodig gebleken om de productie op peil te houden. Als zo'n land dan plots niet meer de wereldvraag kan volgen, dan kan je volgens mij enkel nog dromen van betaalbare olie. Of dat moment nog veertig jaar van ons ligt weet ik niet zeker, maar ik persoonlijk denk alvast van niet.

Lees verder!

26/02: Subsidies voor spaarlampen

'k Vind het raar dat er zo weinig furore rond wordt gemaakt, of nog beter: dat deze formulieren niet gewoon ter beschikking zijn in de winkel waar je de spaarlampen koopt! Blijkbaar krijg je van Eandis 2,50 euro teruggestort per spaarlamp die je installeert! Je moet gewoon je lampjes kopen, het kassaticket kopiŽren, dit formulier invullen en opsturen. Aan mij mogen ze alvast 8 lampen terugbetalen, want alle verlichting in ons gloednieuwe appartement gebeurt met spaarlampen, uitgezonderd het staafje dat boven onze badkamerspiegel hangt. 't Lijkt me haast te simpel om te lukken, dus ik wacht toch nog af tot het bedrag (20 euro) effectief op m'n rekening staat, maar 'k heb de voorwaarden alvast goed gelezen. Er zijn er immers bijna geen. Af en toe loont het dus wel om dus eens te gaan zoeken op energiesparen.be, want je vindt er schatten op zolder!

20/02: Het smogalarm en de kikker

Het stond gisteren op de voorpagina's: de snelheidsbeperking heeft slechts een meetbaar effect in een straal van 250 meter rond een autosnelweg. Het zou echter wel een belangrijk effect moeten hebben op de sensibilisering van de mensen. Onzin dus. Alweer is het enige wat me stoort het feit dat er alweer geen drastische oplossing wordt genomen in ons land. Lapmiddelen zijn weer het beste wat ze uit de mouw kunnen toveren. De oplossing is nochtans eenvoudig: al van bij de constructie een roetfilter laten opnemen in elke dieselwagen (auto of vrachtwagen) en deze zo nodig subsidiŽren. Achteraf een roetfilter laten toevoegen zou minder efficiŽnt zijn en weinig uithalen tegen het fijn stof dat ons tegenwoordig ziek maakt. Het doet me weer denken aan het gezegde dat een kikker die je in heet water laat vallen er onmiddellijk zal uitspringen, maar eentje die je in koud water zet en zachtjes laat opwarmen gewoon zal blijven zitten tot hij gaar is. En dood. De drempelwaarde voor fijn stof is 70 mg/m≥, terwijl op sommige plaatsen een piek van 400 of 500 mg werd gemeten. Da's toch onverantwoord? Gisterenavond vertelde men op Radio 1 dat het aantal patiŽnten met longproblemen enorm was gestegen en dat de ziekenhuizen er haast vol van lagen. Of kijk eens naar de cijfers van kinderen in het Brusselse die astma ontwikkelen: het gemiddelde is 1 op 7! In andere steden is het rond de 1 op 10. Elke tien jaar verdubbelt dit aantal. En wie heeft er tegenwoordig geen hooikoorts? Stel je even voor dat je niet was meegeŽvolueerd in deze maatschappij, maar dat je plots op dit moment op aarde zou verschijnen. Denk aan de kikker. Zou je deze situatie dan normaal vinden, of toch maar weer uit het water springen?
Gisteren heb ik alvast de bevestiging gekregen dat we vanaf 1 april worden overgeschakeld van de standaardleverancier Electrabel naar Ecopower. De steenkoolcentrales zullen voor mij dus al iets minder rommel uitblazen. Anderzijds rij ik ook met een Opel Astra diesel van m'n werk en daar is weinig aan te doen. Maar er zijn nog steeds factoren genoeg die je zelf in de hand hebt om het voor iedereen wat gezonder te maken.

06/02: Wind waait hond

't Is weer een tijdje windstil geweest op m'n weblog, maar daar was natuurlijk een goeie reden voor, nl. een reisje naar Florida! 't Is de bedoeling om binnenkort wat foto's online te zetten, dus hopelijk kan ik jullie binnenkort wat laten meegenieten.
Terug thuis viel m'n oog als vanzelf op een klein artikeltje in Het Laatste Nieuws. Je zou er zo overgelezen hebben, maar magische krachten trekken m'n aandacht er uiteraard altijd naartoe: in 2007 is er in vergelijking met 2006 bijna 50% meer geÔnstalleerd windvermogen bijgekomen in ons land! Momenteel trekken we volgens de European Wind Energy Association theoretisch 287 MW uit de lucht. In de 27 lidstaten tellende Europese Unie staan we daarmee op de 13e plaats en in totaal kan Europa nu 3,7% van z'n stroomverbruik uit wind halen. 'k Vind natuurlijk altijd dat ons land nog beter moet doen, maar eens de off-shoreparken online zullen zijn, maken we gegarandeerd een grote sprong in de lijst. Nog even geduld dus...
Man Bijt Hond heeft trouwens een mooie reportage gemaakt over de Honderdbundermolen, een van de windmolens van Ecopower. YouTube laat je meekijken.

28/12: Geen kolencentrale in Antwerpen

Eind november las je in de pers dat de Duitse groep E.ON 1,5 miljard euro wil investeren in een nieuwe steenkoolgestookte elektriciteitscentrale in de Antwerpse haven. Hoewel deze centrale 25% minder CO2 zou uitstoten dan de meer bejaarde versies van o.a. Electrabel, blijft steenkool -net na bruinkool- de meest vervuilende brandstof.
Even later gaf Groen! al een persbericht uit dat ze niet terugwillen naar het steenkooltijdperk en ik vind het verzet helemaal terecht. Voor elektriciteitsproductie zijn er momenteel al voldoende alternatieven zoals efficiŽnte gasgestookte centrales, of (decentrale) groenestroomproductie.
Gelukkig hebben ze bij het Gemeentelijk Havenbedrijf een heel andere koers gekozen, en komt er dus ook van hogerhand voldoende tegenwind. Zij denken immers aan massa's zonnepanelen op bedrijven, de HST-koker, de hangars langs de Schelde, enz. Het nieuws komt uit De Morgen en kan je op de site van Ode Vlaanderen nalezen. Het ziet er een ambitieus project uit, maar in de tekst gaat het wel over "vergevorderde plannen". Laat ons hopen dat ook daarop geen tegenwind komt van de overheid...

15/12: Het Zwarte Goud

'k Heb dit boek al een tijdje geleden uitgelezen, maar nog niet de tijd gevonden om er iets over te schrijven, maar 't is wel zeker het vermelden waard. Het gaat om een uit het Duits vertaald werk van Thomas Seifert en Klaus Werner en draait, zoals de titel laat vermoeden, rond olie. Ik weet wel dat je tegenwoordig geen krant meer kan openslaan zonder iets te lezen over energie- of petroleumprijzen, over het klimaat, enz., maar de ondertitel van het boek doet het er wel uitspringen: "Olie als bron van hebzucht, oorlog, macht en geld". Het gaat dus een keer niet over de CO2-uitstoot en over hoe we de aardbol om zeep helpen, maar hoe de olie zťlf voor miserie en ellende zorgt. Het boek is een sterk staaltje van doorgedreven research, getuige daarvan de vele bronvermeldingen en de interessante bedrijfsportretten achteraan: na het eigenlijke verhaal worden immers een twintigtal profielen geschetst van de belangrijkste oliemaatschappijen. En hun bijdrage aan deze miserie en ellende.
Voor een deel bevestigt het boek de tegenstrijdigheid die we eigenlijk allemaal kennen: hoe meer olie een land lijkt te hebben en hoe meer miljarden het binnenharkt met de verkoop ervan, hoe slechter het lijkt te gaan met het land zelf en vooral met de bevolking. Hier wordt het allemaal in detail uitgespit. Soms is het echt wel ontluisterend, om het eens met een woord te zeggen dat ik nog nooit eerder zelf gebruikt heb. Enkel landen die het sowieso al goed deden, zullen welvarender worden van oliedollars, de andere zijn hopeloos verloren, dat is de beknopte samenvatting.
En als het er nu al zo grimmig aan toe gaat, zie ik niet echt veel verbetering in het verschiet. Want, ook al geloof ik in milieuvriendelijk en duurzaam leven als enige goeie oplossing om nog ergens te geraken, de olie zal tot de allerlaatste druppel worden opgebruikt en er zal nog veel meer onrecht voor gedaan worden. En als je aan de hand van de bedrijfsportretten te weten tracht te komen bij welke maatschappij je wťl nog je tank mag gaan vullen, dan zal al je moeite tevergeefs geweest zijn.
Tussen haakjes, misschien ken je de paginagrote advertenties van Total nog die onlangs in de pers verschenen: ze doen blijkbaar alle moeite om ook niet-conventionele bronnen te ontginnen om tegemoet te komen aan onze energienoden van de toekomst. Misschien is dit wel veiliger dan gewoon de bodem leegzuigen en een land in de verdoemenis te storten! De bekende Canadese teerzanden bijvoorbeeld... Zij zouden miljarden vaten bevatten en Canada staat nou niet bepaald bekend om zijn horden terroristen. Maar laat Google even los en je vindt al gauw de keerzijde van de medaille: per vat (van 159 liter) moet 2 ton teerzand worden afgegraven dat wordt afgevoerd in trucks (brochuurtje downloaden?) die 400 ton kunnen torsen en in vier scheppen gevuld zijn door al even gigantische graafmachines. En bij het produceren komt vier keer meer CO2 vrij dan bij het importeren vanuit het Midden-Oosten. Momenteel gaat het om een productie van 1 miljoen vaten per dag, terwijl we er dagelijks 84 miljoen opstoken. Da's dus 13,4 miljard liter. Per dag.
Maar dit alles even terzijde natuurlijk... :) Nu ben ik gewoon in de nieuwe Harry Potter aan het lezen en die is ook best leuk!

14/10: Verpakkingen

Elke zaterdag doe ik nog steeds m'n studentenjob: tot 15u vind je me terug in de krantenwinkel op de Grote Markt van Sint-Niklaas. Vandaag vond ik er alweer een nieuw product terug en ik wil er toch effe m'n mening over kwijt.
Het gaat nl. om nieuwe kauwgom van Mentos: ze bestaan ook gewoon in die klassieke verpakkingen, maar nu zijn ze ook in een lekker trendy plastic doosje te krijgen. De prijs ligt uiteraard heel wat hoger dan de klassieke snoep, want de verpakking betaal je erbij. En daar gaat het net om: het handvol snoep zit in een rechtopstaand plastic doosje dat je nog niet eens een centimeter krijgt samengeknepen. Zo dik is het. Je kan er gewoon bovenop gaan staan, met de voet op de brede kant, en het blijft intact. De verpakking is zwaarder dan de inhoud. Het is gewoon ongelooflijk... Het deed me trouwens denken aan een gelijkaardig verhaal, maar dan op een andere schaal.
Hier zit je met de situatie waarin er enerzijds goed nieuws te melden is van bijvoorbeeld grootwarenhuizen die geen plastic zakjes meer uitdelen, terwijl het op andere gebieden gewoon veel erger wordt. Zo ook met de sigarettenverpakkingen: enkele grote merken, waaronder Pall Mall, L&M, Belga,...gebruiken geen papier meer om hun pakjes te verpakken, maar plastic. Bij L&M zelfs heel dik plastic: het is steviger dan de meeste verpakkingen die je ooit gezien hebt. En daar zitten dan nog eens in plastic, papier en aluminium verpakte sigaretten in. Het doet de overige inspanningen gewoon teniet.
Het andere verhaal -van Thomas L. Friedman- ging over Doha en Dalian en komt uit de New York times, maar werd al op verschillende plaatsen, ook in De Tijd, gekopieerd. Het is echt de moeite waard om de column eens te lezen. In het kort gaat het hierover: al onze inspanningen, "hoera, we hebben 3,6% hernieuwbare energie in ons land!" "We hebben een gloeilamp van 60 Watt vervangen door een spaarlamp van 12!" "Ik heb een dure Toyota Prius gekocht i.p.v. mijn vorige die 1,9 liter per 100km meer verbruikte!", worden gewoon met een vingerknip teniet gedaan door de groei in de ontwikkelingslanden die volop op snelheid aan het komen zijn om Amerika voorbij te steken als grootste energieslokoppen.

Hey, I'm really glad you switched to long-lasting compact fluorescent light bulbs in your house. But the growth in Doha and Dalian ate all your energy savings for breakfast. I'm glad you bought a hybrid car. But Doha and Dalian devoured that before noon. I am glad that the U.S. Congress is debating whether to bring U.S. auto mileage requirements up to European levels by 2020. Doha and Dalian will have those gains for lunch - maybe just the first course. I'm glad that solar and wind power are "soaring" toward 2 percent of U.S. energy generation, but Doha and Dalian will devour all those gains for dinner. I am thrilled that you are now doing the "20 green things" suggested by your favorite American magazine. Doha and Dalian will snack on them all, like popcorn before bedtime.

Nochtans is er zoveel meer mogelijk, maar niemand ziet het, niemand doet het, of niemand wil het. En da's heel erg jammer en laat zoveel kansen onbenut. Zelfs voor onze economie, want ecologie en economie kunnen perfect hand in hand gaan, ook al staat er op de voorpagina van De Tijd van dit weekend een schrikwekkende kop dat de Belgische economie gefnuikt zou worden door de emissiequota die ons werden opgelegd. Er moet een drastische economische verschuiving komen, maar ons land staat wat dat betreft nergens in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland en Denemarken. Het wordt nog een heel lange weg...

16/07: Passiefhuis toch gesubsidieerd

Op de valreep, vlak voor het ontbinden van het parlement, werd er toch nog voor war goed nieuws gezorgd op het ecologische front: als je passiefhuis aan enkele normen (bij een luchtdichtheidsproef met een drukverschil van 50 pascal tussen de binnen- en buitenomgeving mag het luchtverlies niet hoger liggen dan 60% van het volume van de woning: de woning wordt dus "opgeblazen" om te zien hoe luchtdicht ze is. Daarnaast mag het jaarlijkse verbruik van de woning niet meer dan 15kWh per geklimatiseerde m≤ bedragen) voldoet, mag je 10 jaar lang op 600 euro belastingaftrek rekenen. En daar is BelgiŽ echt wel goed in… In Duitsland of CaliforniŽ (het hoeft niet altijd dicht bij de deur te zijn), krijg je al vaker je korting rechtstreeks bij aankoop en hoef je niet in een keer het volledige bedrag op te hoesten om daarna met heel wat vertraging via de belastingen je geld terug te krijgen. De installatie van fotovoltaÔsche panelen is hier een goed voorbeeld van, want met 10.000 euro kom je al niet zo ver om een deftige installatie te laten installeren. En die duizenden euro’s moeten er dus eerst liggen alvorens je na een tijd je geld deels kan terugkrijgen. Wat wťl een goeie vondst is, zijn de groenestroomcertificaten: per geproduceerde MWh krijg je 450 euro op je rekening, gegarandeerd voor twintig jaar. Pure winst dus. Maar goed, het ging dus over passiefhuizen… Het is al tot vervelens toe gezegd, maar ook wat dit onderwerp betreft loopt ons land hopeloos achter, hoewel Vlaanderen wel een project gestart is om enkele passiefscholen te gaan bouwen. Eindelijk geeft de overheid dan toch een beetje het goede voorbeeld. En ik zou het ook graag doen als ik ooit de kans krijg om een huisje te bouwen. Stel je eens voor dat je je huis kan koelen en verwarmen met hetzelfde vermogen als een strijkijzer… Maar ik denk dat je niet veel positieve antwoorden zal krijgen als je aan een doorsnee Vlaming gaat vragen of hij of zij weet wat een passiefhuis is. Er zijn nog enorm veel mogelijkheden om duurzaam leven van de grond te krijgen, maar het ontbreekt ons duidelijk aan ambitie. Dit blijkt nogmaals wanneer je Het Klimaatboek hebt gelezen: hoewel het uiteraard politiek gekleurd is, krijg je een heel degelijk overzicht van alle gedwarsboom door de overheid. Het recente verhaal van Fientje Moerman die met ťťn pennentrek massa’s zonnecelprojecten met terugwerkende kracht (!) liet afvoeren wegens geschrapte subsidies staat er ook al in vermeld. Het is soms verbazingwekkend hoe vierkant het al gedraaid heeft in ons land. Soms vind je wel enkele, iets te hippy aanvoelende droomscenario’s, maar voor de rest is een steving onderbouwd wetenschappelijk werk met meer dan voldoende referenties. De ideeŽn om tegen 2050 tot een zo goed als koolstofvrije maatschappij te komen zijn zeker reŽel te noemen. De bijhorende extra werkgelegenheid die dit project zal scheppen is ook mooi meegenomen. En dat dit laatste een bewezen feit is, merk je zeker in Duitsland of Denemarken: windmolenfabrikant Vestas stelt inmiddels meer dan 20.000 mensen rechtstreeks (!) te werk en zonnecelfabrikant SolarWorld liet twee weken geleden weten dat het zijn productiecapaciteit in Duitsland zal verdubbelen tot 1 GW per jaar, wat duizend nieuwe banen zal opleveren. Enorme succesverhalen dus, of hoe ecologische vernieuwing en economische vooruitgang perfect hand in hand kunnen gaan. En dat willen ze hier maar niet begrijpen.