Reacties

10/12: Op bezoek bij Telenet



Afgelopen donderdag stond ik om 18u in de gebouwen van Telenet in Mechelen, waar ik dankzij PUB (of TIK), een unieke rondleiding van twee uur door het gebouw kon meevolgen. Zij doen immers niet zomaar mee met de openbedrijvendag, dus dit was echt een buitenkansje.
Alhoewel...
Het begon met een korte inleiding door een managerachtig type (zijn functie ken ik niet meer) en twee filmpjes. Ze dateerden echter van de zomer van 2005 en waren dus hopeloos gedateerd. En wat hebben PUB-leden, toch allemaal computeradepten en/of power users nu aan een voorstelling van de producten en diensten van Telenet?! De gegevens waren niet alleen gedateerd, maar soms ook regelrecht fout: wie heeft er bijvoorbeeld thuis een internetverbinding van 10 megabyte per seconde?
Daarna kwam een manager van het SOC, of service operations center, ons een powerpointje tonen over zijn afdeling.

Ook hier gedateerde gegevens, honderd keer hetzelfde ("ik wil niet in herhaling vallen, maar...") en iemand met niet echt goeie presentatiekwaliteiten. Het leek zelfs of hij soms bitter weinig afwist van z'n eigen afdeling of Telenet in het algemeen.
Daarna mochten we het eindelijk met onze eigen ogen gaan bewonderen. En hier waren we inderdaad voor gekomen. Het SOC was weliswaar behoorlijk kalmpjes om 19u 's avonds, maar de fameuze Barco video wall met 12 projectieschermen en een 25-tal LCD-monitoren ervoor op een lange bureautafel doen je toch even opkijken. De drukte van overdag konden we ons perfect inbeelden. Hoe het eraan toe moet gaan tijdens een major outage (MO) had ik anders wel effe willen meemaken: in de voormiddag had er zich eentje voorgedaan.
Dat merkten we ook op onze volgende halte: de helpdesk of customer care. De lichtkrantjes toonden nogal lage percentages als service level. In principe wordt 80% nagestreefd, maar ze bleven er allemaal ver onder. De gevolgen van zo'n MO slepen ze een hele dag mee. Dat werd allemaal uit de doeken gedaan door een plastic poppetje met een eeuwige glimlach die echter hťťl goed op hoogte leek te zijn van alles wat er kan foutlopen. 100% een customer care type. En het viel te verwachten: ze werd overrompeld met allerlei anekdotes van gefrustreerde klanten die hun helpdeskmiserie effe uit de doeken wilden doen. Ze bleef echter glimlachen en correct antwoorden. Mooi zo, want ik had al lang een paar venijnige blikken uitgedeeld.
Het gedeelte dat ons wat meer zou tonen over iDTV viel deze avond spijtig genoeg in het water. De kerel die ons de uitleg zou geven, had zich ziek gemeld. Toeval? :)
Daarna werden we nogmaals getrakteerd op koffie, frisdranken en schuimwijn en voor iedereen een stukje taart (of twee, drie). Zo was de avond trouwens ook begonnen: drank, keurige kleine broodjes en hapjes, opgediend door een paar lieve Sodexhodames. Naar 't schijnt deels ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Telenet.
Uiteindelijk was ik dus wel wat teleurgesteld. Telenet heeft volgens mij heel wat meer te bieden dan hetgeen we te zien gekregen hebben. De organisatoren hadden sowieso tot na 20u op hun bedrijf moeten blijven, dus dan hadden ze het even goed wat beter kunnen aanpakken. Maar spijt heb ik in ieder geval niet! Het bedrijf op zich straalde trouwens ook heel wat uit: het jeugdige, frisse, moderne imago dat ze willen uitstralen naar hun klanten vond je helemaal terug in het gebouw zelf. Qua sfeer bijna net zo goed als op SD WORX :)
Bedankt aan Frederic MariŽn voor de foto's van de helpdesk en het SOC die ik hierin mocht gebruiken.

Reacties geplaatst

Bedankt voor het verslag van je bezoek.
Ik ga er in jan. naar toe.
11/12 12:29:21
Mooi verslagje!

Ik denk -eigenlijk weet ik het zeker ;-)- dat het wegvallen van het iDTV gedeelte wel voor een gaatje heeft gezorgd dat men moeilijk opgevuld kreeg. Daardoor werd de inleiding naar mijn smaak ook te langdradig.
Dat dat iDTV stuk niet kon door gaan is echt jammer, want vorige keer was dat zeer interessant en ook in het labo zelf te doen, dus minder "presentatie-achtig".

Daarnaast had ik het algemeen de indruk dat het allemaal net iets sneller mocht verlopen tijdens de presentaties in het begin en men meer tijd mag reserveren voor het vragen gedeelte. Vragen zijn er immers altijd met hopen als PUB bij Telenet komt. ;-)
11/12 20:50:40
Ha, een stadsgenoot. Ik vraag me af of we elkaar van ergens kennen.
Jammer dat we elkaar gemist hebben. Ik ga in januari.

Mogen we een link zetten naar je blog op de PUB-website? (ja zeker?)

Groetjes,

Amedee Van Gasse (localhost)
11/12 20:52:31
Bedankt voor de reacties!
Amedee, natuurlijk mag er een link op de PUB-site geplaatst worden. 't Zou een hele eer zijn :)
11/12 21:03:26

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.