Reacties

05/06: koolzaadolie & De Lijn



Blijkbaar wil De Lijn 70 van z'n bussen laten rijden op koolzaadolie. In de toekomst zouden alle bussen op biodiesel gaan rijden.

Ik heb de laatste jaren al heel wat gelezen i.v.m. groene technologieŽn, maar over biodiesel moet ik toch nog iets meer opsteken, want als ik me niet vergis is dit toch niet voor de volle 100% "groen".

Koolzaadolie zou milieuvriendelijker zijn omdat het veel minder verwerking vraagt dan biodiesel. Het voordeel van biodiesel is dan weer dat het geen aanpassing van de motor vraagt, terwijl koolzaadolie te stroperig is om zomaar gebruikt te kunnen worden.

In de haven van Gent komen alvast twee nieuwe bedrijven die biodiesel gaan produceren. Er zullen graanproducten uit BelgiŽ gebruikt worden, maar ook uit het buitenland om aan de vraag te kunnen voldoen. Voor de boeren lijkt het biobrandstofverhaal alvast een zekere toekomst te bieden.


In ieder geval vind ik het (op dit moment) een beter iniatief dan de waterstofeconomie die men in de Verenigde Staten volop nastreeft. Waterstof produceert inderdaad enkel water als restproduct, maar het element komt jammer genoeg niet in vrije vorm voor op aarde. Ook al is het het meest voorkomende element in het heelal... Daarom wordt het veelal gewonnen uit een procťdť dat aardgas en stoom vereist. Het kan ook gewoon uit water gehaald worden d.m.v. elektrolyse, maar hiervoor is stroom nodig, en waarschijnlijk dus ook vervuilende energiecentrales, want groene stroom is er helemaal niet voldoende voorhanden om alle wagens te doen rijden.


Enkele sites:

- www.ecopower.be/plantenolie.htm

- www.ppo.be

- www.hydrogennow.org

Reacties geplaatst

Nog geen reacties

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.