Reacties

09/03: Patrick Van Duyse, je verdient beter



Tussen de stapel brievenbusreclame zit altijd een Regio-Uit: een klein krantje dat verdeeld wordt in de regio's Sint-Niklaas en Beveren met, uiteraard, meer reclame dan interessante informatie. Vandaag besloot ik het toch eens vast te nemen. Op bladzijde drie staat rechts bovenaan telkens een korte column van de uitgever, Patrick Van Duyse, dit keer met de titel "Kim Clijsters bevalt... en fait-divers: in Oost-Congo verkracht men erop los".
Z'n column bleek echt wel een leuk tekstje te zijn over de nieuwswaarde die VTM toekende aan de geboorte van Jada, de dochter van Kim Clijsters en Bryan Lynch. Jammer genoeg kan hij zelf op z'n kleine televisie Een niet ontvangen en is hij gedwongen om eerst naar het nieuws op VTM te kijken en daarna naar Terzake op Canvas. Z'n betoog begint met het feit dat VTM de geboorte zelfs als header gebruikte van het nieuws. Op nogal agressieve wijze zouden de journalisten alles geprobeerd hebben om zo rechtstreeks mogelijk verslag uit te brengen over de bevalling in het Tongerse Vesaliusziekenhuis. Hij besluit met de vraag om deze en gelijkaardige nieuwtjes te laten voor de 'boekskes' en het shownieuws. Helemaal terecht en heel goed gezegd van Patrick. Hij maakt verder nog enkele vergelijkingen met het talent dat de VRT in z'n doos heeft (Martin Heylen, Rudi Vranckx, Johan Depoortere,...) en de programma's waarmee VTM de kijkers tracht te bekoren. Of hersendood te maken, als je 't mij zou vragen.
'k Vind het dus terecht jammer dat de televisie, die zo'n enorme impact heeft op het leven van Jan met de pet, zulke rommel kan uitzenden. Alles is entertainment. En dit wordt elke dag uitgespuwd over miljoenen mensen, want probeer je maar eens een beeld te vormen van het aantal kijker-uren (zoiets als het begrip reizigerskilometer bij de NMBS) per dag: aantal beeldbuismensen x aantal uur dat er gekeken wordt.
Helaas... zijn column verliest al snel aan geloofwaardigheid, want hij staat in een gratis krantje dat leeft van de advertenties. Buiten dit valt er niet veel te rapen, buiten een paginagroot artikel over KSK Beveren, maar dit staat voor mij dan toch bijna op het niveau van een paginagroot artikel over Jada Lynch. Een pagina verder staat een artikel over de cover babe van de maand: Kelly Hofkens die er in vijf maand in slaagde om 20 kg te vermageren. Heel flink van haar, maar naast het feit dat dit me geen barst kan schelen, staat er ook bijvermeld dat de foto's werden gemaakt door Fotostudio Dirk Van Dosselaer en wordt de rest van de pagina, ongeveer een derde, opgevuld door een advertentie van InfraLigne, toch wel net de mensen die ervoor gezorgd hebben dat ze zoveel kon afvallen op zo'n korte tijd.
Voor de rest: een overzicht van de komende evenementen in de streek en uit-tips, en reclame. Heel veel reclame. Daar eindigt dus de geloofwaardigheid van de uitgever z'n betoog. Of misschien is dit de enige manier waarop hij z'n mening kan spuien en verdient hij gewoon beter dan dit. Patrick, start een weblog!

Reacties geplaatst

Nog geen reacties

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.