Reacties

21/08: Openbaar vervoer duurder dan auto?!



'k Was een beetje verrast toen ik via verschillende media vernam dat een "expert" aangetoond zou hebben dat het openbaar vervoer duurder is dan het rondrijden met een eigen wagen. In het voorbeeld werd een gezin met twee kinderen gebruikt. Het busabonnement zou nog meevallen, maar de trein zou veel te duur zijn.
Jan modaal onthoudt natuurlijk de titel van het verhaal en leest niet verder. Hij vindt het alleen maar geloofwaardiger worden naarmate het verhaal door nog meer media wordt opgepikt. Eens je echter leest hoe de eenvoudige berekening in mekaar steekt, dan kan je het artikel onmiddellijk naar de prullenmand verwijzen: de "expert" begint alvast met voor elk volwassen gezinslid een nettreinkaart te kopen van de NMBS. Een nettreinkaart is een jaarabonnement dat je toelaat om te rijden in heel BelgiŽ. Onbeperkt. De prijs: een dikke 2.500 euro per volwassene!
Het openbaar vervoer ziet z'n imago weer een keer besmeurd worden, door iemand die zichzelf dan nog de titel expert durft te geven. Welke Belg koopt in 's hemelsnaam op eigen kosten een nettreinkaart voor heel BelgiŽ? Jongeren rijden gratis of met een Go Pass en volwassenen hebben een Rail Pass waarmee elk ritje 7,10 euro kost. En als je voor je werk met de trein pendelt is er nog een reŽle kans dat je abonnement helemaal wordt terugbetaald.
De pers mag misschien iets kritischer zijn alvorens ze klakkeloos iets overnemen.
't Deed me een beetje denken aan The Great Global Warming Swindle, het antwoord op Al Gore zijn Inconvenient Truth. Er komen ook wetenschappers aan het woord, maar er wordt toch regelmatig met modder gegooid. En stevig onderbouwd klinkt het toch ook niet bepaald... Jammer, want het luidste geschreeuw vindt altijd de meeste toehoorders.

Reacties geplaatst

Het is inderdaad moeilijk eerlijk te vergelijken. Dagtickets aan 7,10 euro komen natuurlijk nog duurder uit dan 2500 per jaar (reken maar eens uit: 365 dagen x 7,1 euro = 2598,5 euro en dus nog iets meer dan de 2500 om overal naar toe te mogen rijden. Ik gebruik mijn auto immers elke dag van het jaar). Als je gaat vergelijken met prijzen van abonnementen kom je al snel goedkoper uit maar dan moet je bij dat abonnement wel nog eens de prijs bijtellen van elk bijkomend vervoer dat buiten het abonnement valt. Het wordt dan iets goedkoper dan 2500 per jaar, maar dan mag je wel hopen dat je bestemming vlak aan het station ligt. Enfin, u begrijpt dat het zaakje al snel complex wordt. Persoonlijk kan ik best geloven dat het openbaar vervoer goedkoper is, maar alleen als je het hele plaatje maakt met onderhoudskosten, aankoopkosten, parkeerkost, benzine, tax en verzekeringskosten van de wagen.
27/01 15:31:37
En waarom zou je niet alle kosten van de wagen meenemen in de berekening? Da's wel de bedoeling...
Eigenlijk is het eerste deel van je bericht samen te vatten in de zin of openbaar vervoer wel een realistisch alternatief is om je bestemming te bereiken. Als je elke dag naar een andere bestemming moet is het ook ingewikkeld. Maar ŗls het kan om vlot het werk te bereiken met de trein, dan lijkt het me wel vaak een goedkoper alternatief te zijn. Waarom zou je trouwens met dagtickets werken? Da's eigenlijk eerder de berekening saboteren, net zoals in de originele studie waarbij een netabonnement in rekening werd genomen...
27/01 16:05:43
Openbaar vervoer is vaak smerig! Of je moet 1e klasse rijden.
En voor mij omslachtig. Denk ik bij een eindpunt mijn gekozen trein...he he kan ik lekker even meer dan een half uur met openbaar vervoer om rijden.. En misselijk dat ik daarna bij mijn visite aankom. Openbaar vervoer is echt niet voordelig hoor als je met meerdere personen gaat reizen. Je kunt beter kosten hebben aan je auto waar je meteen in kan stappen en je eigen route kunt bepalen en meer dingen mee kunt nemen. Eventuele andere personen liften mee!
En onderhoudskosten van openbaar vervoer wordt echt wel doorberekend aan de reiziger. Ik merk nu al dat de treinkaartjes
in een korte tijd twee keer duurder zijn geworden. Het is voor een iedereen een persoonlijke afweging! En de overheid hoeft me echt niet te helpen bij het maken van mijn eigen overweging, daar ben ik oud, wijs, zelfstandig genoeg voor!
16/05 21:13:37
Als het niet overdreven veel verschil zit in de kosten, dan kun je inderdaad beter voor je emotioneel welbevinden kiezen.
Welke manier van reizen voel je prettig bij?
16/05 21:21:59
last gehad van de staking van nmbs?
19/10 14:29:44

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.