Reacties

18/01: Ik nam de trein.



De laatste keer dat ik de trein nam was samen met m'n vrouw in december 2009, op weg naar de kerstmakt in Keulen. M'n collega's met wie we daar hadden afgesproken deden het met de wagen, idealistische Joris wou er een uitstapje van maken in de eerste klasse van de ICE. Niet voor niks nog steeds -per zitplaats- de duurste HST. Helaas ontging de luxe ons een beetje, want na de ene afgelaste trein na de andere kwamen we met uren vertraging aan in Keulen bij m'n collega's. Zij jodelend met een verhoogd alcoholgehalte, wij briesend met een verhoogde bloeddruk. De manier waarop je op zo'n dag kennismaakt met de klantvriendelijkheid van de NMBS is euh... dramatisch. En een ICE ken ik nog steeds enkel vanop een foto.
Bij de terugreis waren wij gelukkig een beetje in ’t voordeel, want toen waren het de wagens die zich massaal vastreden. En maanden later kregen we ook de reis helemaal terugbetaald.
Vorige maand gingen we opnieuw naar de kerstmarkt. In Aken. Met de auto. Gratis. Bedankt, werkgever.

Vandaag stond een ganse dag Ruisbroek op het programma: ik werd vanmorgen verwacht bij een nieuwe klant van me. Ruisbroek bij Puurs was handiger geweest, maar helaas ging het hier om Ruisbroek voorbij Brussel... En dinsdag is statistisch gezien de drukste autodag richting Brusselse ring.
Aha!
Ik neem gewoon de trein!
Lang geleden... Gesjellig... Lekker lezen onderweg...

Enkele jaren geleden deed ik nog alles met de fiets en de trein, dus ik had wel een idee welk jodentransport me te wachten kon staan tijdens het spitsverkeer naar onze hoofdstad. Gelukkig hebben de socialisten de eerste klasse nog steeds niet kunnen afvoeren, dus op een zitplaats om me nuttig bezig te houden kon ik toch al rekenen.
Om 7u10 vertrok ik thuis met de wagen en om 7u30 had ik al een trein richting Brussel. Tussen haakjes, de intercity van Sint-Niklaas naar Brussel is de traagste van het land: je vertrekt in Sint-Niklaas, je stopt in Belsele, je stopt in Sinaai, je stopt in Lokeren, je stopt in Zele, enz. Haal Google Maps er desnoods even bij en sta versteld. Niet alleen het schema zorgt voor een trage reis, het ging ook écht traag, want ik kwam met een kleine tien minuten vertraging aan in Brussel-Zuid en was m'n aansluiting kwijt. In de boeken van de NMBS staat deze rit dus gecatalogeerd als een lichte vertraging, terwijl niemand rekening houdt met je échte eindbestemming...
Een aansluiting missen hoeft trouwens geen probleem te zijn. Het was immers spitsuur en ik moest een Cityrailtrein hebben. Al een keer in de buurlanden getreind? Bij een "Cityrail" stel ik me een lean, mean train machine voor, maar in België staat dit voor een ouwe, (soms) gerenoveerde knar die je herkent aan de geslaagde imitatie van Jim Carrey's "Wanna hear the most annoying sound in the world??" tijdens het rijden. En ook aan de frequentie van één trein per half uur. Cityrail? Rond de hoofdstad? Spitsuur?
Maar uiteindelijk stond ik dan toch in Ruisbroek, met een half uur vertraging.

De terugreis kon pas beginnen om 18u40: je hebt dan wel gedaan met werken, maar je blijft afhankelijk van de frequentie van de treinen. Ik stond op tijd in Brussel-Zuid, had op tijd een trein naar Antwerpen, kwam ook op tijd aan in Antwerpen en had... geen aansluiting naar Sint-Niklaas. Volgens mij had ik "in mijnen tijd" wél altijd een vlotte overstap vanuit Brussel richting Gent/Rijsel/Oostende. Lijkt me ook logisch. Niet dus.
Uiteindelijk stond ik om 20u45 weer in good ol' Stekene.

Als ik deze reis moet evalueren, dan is er eigenlijk niks speciaals foutgelopen. Dit was een doordeweekse forensenuitstap. Bekeek ik dit dan vroeger altijd door een te roze bril? Ben ik nu zo'n verknochte autofanaat geworden? De reis kostte me trouwens 28,40 euro. Akkoord, ik had in tweede klasse kunnen reizen, maar dan stond ik recht tussen pendelaars en kwetterende schoolkinderen. En zo is er écht geen meerwaarde aan de trein en schuif ik liever even aan in de file met De Ochtend en Peeters en Pichal rond me. De parking aan het station maakte me ook nog eens 15 euro lichter. Tot voor enkele maanden of jaren parkeerde je daar gratis, maar da's blijkbaar verleden tijd.

Is het dan zo verbazingwekkend dat je kiest voor een bedrijfswagen? Dat je liever aanschuift in de file? Ik laat het even bezinken, maar voorlopig was dit alweer m'n allerlaatste treinrit. Wanneer ik me een volgende keer laat verleiden door de lokroep van het altijd een beetje reizen, dan laat ik het wel effe weten.

Reacties geplaatst

Nog geen reacties

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.