Reacties

24/05: Verliefd op de BMW i3



Vanmorgen mocht ik een uurtje rondrijden met een BMW i3, de eerste elektrische BMW. 'k Had hem al eerder op foto gezien en ook al een keer zien rondrijden, maar eens je er zelf instapt is de indruk toch totaal anders. M'n eerdere idee dat het om een verdikte Smart ging werd al snel bijgesteld na het instappen. Door z'n dunne deurtjes en efficiŽnt dunne zetels is het echt een ruime auto. Verwacht geen simpele spielerei, maar een echte BMW zoals er nog nooit een heeft bestaan.
Voor je kan vertrekken moet je wel even leren hoe je hem start en hoe de gaspedaal precies werkt, maar daar wen je heel snel aan. Je gaspedaal loslaten betekent immers dat je energie gaat recupereren om op te slaan in de batterij. Tijdens m'n rit heb ik dan ook maar een keer ťcht moeten remmen toen het vlak voor me rood werd op de A12, alle andere situaties kon ik de baas met die ene pedaal.
En eigenlijk is m'n verhaal veel te sec, want toen ik in m'n uppie vertrok bij Jorssen in Aartselaar viel m'n mond gewoon open. Dat een elektrische wagen stil is, niet hoeft te schakelen, enz. wist ik wel, maar om het ook echt mee te maken... da's een heel bijzondere ervaring. Je hebt daarnaast ook een ongemeen groot koppel onmiddellijk ter beschikking, dus vertrekken vanuit stilstand was telkens weer lachen met de stinkende diesels naast je.
Dit is wat rijden zou moeten zijn en het is jammer dat elektrische wagens in BelgiŽ niet van de grond geraken. Je lost er geen files mee op, maar de rust om elektrisch te rijden, het automatisch aanpassen van je rijgedrag en de wetenschap dat je veel minder vervuilt dan in een klassieke wagen zijn een zaligheid.
'k Moet nu wel toegeven dat de koffer te klein zou zijn voor ons gezin van vier. En dat je er niet mee op vakantie kan naar ItaliŽ. En dat hij op de snelweg door de rolgeluiden evenveel lawaai maakt als een klassieke wagen.
In mijn ideale wereld heb ik zo'n elektrische wagen voor al het "basale" verkeer. Het verplichte pendel-, boodschappen- en bezoekjesverkeer. En als ik dan toch een keer naar een verre klant moet, of als we op reis gaan, dan zou ik hem even kunnen omruilen met een grotere.
Wel jammer dat ik dan even vergeet dat ik ook m'n luchtballon moet kunnen slepen. 'k Ga er m'n hobby in ieder geval niet voor laten. Helaas.

P.S.: de wagen bij Jorssen was allesbehalve een standaardmodel. Hij had een zogenaamde range extender om met een kleine benzinemotor de batterij weer bij te laden. Een standaard i3 is volgens bmw.be de jouwe vanaf 35.500 euro, maar hou dan ook in het achterhoofd dat je minder uitgeeft aan onderhoud en veel minder aan euh... brandstof.
Lees misschien ook eens wat Matthew Inman/TheOatmeal vindt van z'n Tesla Model S. Die kan het net iets mooier vertellen dan ik. Dit fragment vind ik alvast zeer treffend. En een beetje schrijnend.

Reacties geplaatst

Nog geen reacties

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.