Reacties

26/08: M'n indruk van de BMW 2 Gran Tourer



Van zodra BMW zijn allereerste monovolume aankondigde, was ik al meteen enthousiast om er eentje te bestellen. Gelukkig verviel het leasingcontract van m'n BMW X1 en kon ik in maart als een van de eersten de bestelknop aanklikken. En meer dan dat was het eigenlijk niet, want brochures waren er nog niet, ook geen deftige configurator op de Belgische BMW-site, laat staan een wagen die ik eens van dichtbij kon gaan bekijken. Behoorlijk blind besteld dus, maar gelukkig kon ik wel gedeeltelijk vertrouwen op de kleinere BMW 2 Active Tourer, die wel reeds in het wild rondreed. En 't heeft me nu een wagen opgeleverd met serienummer 00085, wat toch wel redelijk cool is.

Ondertussen heb ik een 8.000 kilometer afgelegd sinds z'n levering in de maand juni en wil ik er wel enkele zaken over kwijt.

Samengevat: het is echt wat BMW wou maken. Geen grote sleur, maar een mooie, compacte, premium monovolume. Ze gooiden zelfs hun achterwielaandrijving overboord, om de binnenruimte zo ruim mogelijk te kunnen maken. De kritieken van de echte BMW-liefhebbers zijn navenant, maar 't is niet dat BMW er zijn sportiefste M-modellen voor opgeofferd hebben. Ze hebben gewoon hun werkingsveld verbreed, wat ook niet anders kon in deze tijden waarin meer en meer grote gezinswagens gevraagd worden.

't Is ook best fijn dat ze een wagen aanbieden met heel wat toeters en bellen in hun standaardpakket, zoals de automatische koffer.
Oh en ik vind hem ook gewoon heel mooi, er bleef immers nog voldoende leasingbudget over om hem in sportuitvoering te bestellen, met nog een hoopje opties erbij. Dat was bij m'n X1 alvast niet het geval en dat zou al zeker niet het geval zijn bij de nieuwe, pas gelanceerde X1, die nog een pakje duurder geworden is.
Jammer genoeg is 't ook niet allemaal rozengeur en maneschijn, want hij kampt wel met enkele kinderziektes… En da's ook de reden dat ik hem niet meteen wou beoordelen, maar dat ik hem eerst wat beter wou leren kennen.

Als je objectieve statistieken zoekt over prestaties, grootte van de koffer, verstelbaarheid van de achterbank, enz. dan ben je helaas aan het foute adres. Wat volgt, is 100% subjectief…

Over de buitenkant alvast niets dan goeds qua uitzicht. Mooie 17” sportvelgen (oei, sinds wanneer vind ik dat belangrijk? Nadert er al een midlife crisis?), een donkerblauwe kleur, LED-koplampen en hier en daar nog wat lampjes zoals onder de deuren en achter de handgrepen. En al een eerste kras. $%£ß#!!!
Zoals gezegd gaat het kofferdeksel automatisch open wanneer je de handgreep vastneemt. Handig en gratis, want anders had ik er toch geen geld aan uitgegeven. Alleen zit ook hier een kinderziekte in: wanneer het kofferdeksel blokkeert door die Colruyt-kist die toch net iets te ver uitsteekt, dan zou je verwachten dat het deksel weer opent wanneer je aan de greep trekt. Helaas… Trekken betekent duwen, dus je boodschappen worden alleen maar verder geplet, tot wanneer je met brute kracht het ding opensleurt.
Een andere kinderziekte zit in de achterdeuren: in de X1 had ik nog een vastgeklikte contactsleutel die de deuren ontgrendelde wanneer je hem wegnam. Nu met die contactloze sleutel weet ik niet hoe ik m'n achterdeuren automatisch kan openen: je parkeert de wagen, stapt uit, wil de kinderen bevrijden van de achterbank, en je moet de sleutel gebruiken om de deuren te ontgrendelen. Irritant.

De binneninrichting is ook meer dan geslaagd. Eindelijk hebben we voorin voldoende ruimte met de kinderstoelen op de achterbank… In vergelijking met de X1 zijn er ook duidelijke verbeteringen te merken in de algemene haptonomie (op voorwaarde dat ik dit moeilijke woord correct gebruikt heb): de iDrive-controller is wat gegroeid, het stuur met de verdikkingen voelt zeer goed aan, alles wat hoort te klikken, klikt net iets beter, enz.
Mijn versie van de Gran Tourer beschikt ook over sportzetels en hoewel ik die voordien nooit echt een kans had gegeven, zou ik ze vandaag niet meer kunnen missen. Beschouw ze echt niet als sportzetels, maar eerder als de ultiem instelbare autozetel met het uitschuivende “bankje” vooraan, de elektronisch verstelbare “knuffeltjes” langs de zijkanten, enz. Gewťldig comfortabel.

Bij de uitrusting aan de binnenkant duiken echter de eerste frustraties op. De GPS-kaarten, de beelden van de achteruitrijcamera en alles wat hoort te verschijnen op het grote display van de optionele “professional”-navigatie zien er geweldig uit. Ook in mijn X1 was ik hierover al enthousiast, dus deze optie moest sowieso mee naar de nieuwe wagen. Jammer genoeg slaat de GPS zeer vaak de bal mis… Hij slaagt er bijvoorbeeld niet in om me van thuis uit naar de snelweg te loodsen, op een anderhalve kilometer van m'n deur. Bij dat traject komen een zestal kilometer bij met een grote omweg langs het centrum van onze gemeente. En ook naar of voorbij Gent rijden lukt niet. Hij weigert steevast om de R4 ten oosten van Gent op te zoeken en loodst ons altijd langs andere wegen.
Leuk is dan weer wel dat alle nuttige info rond snelheid en navigatie op het head-up display verschijnt. Je hoeft dus maar een beetje lager te kijken, niet echt veel dichter scherp te stellen met je ogen, en je kan weer sneller op het verkeer letten. Fantastisch…
Tenslotte nog iets over de optionele hifi-installatie. In m'n X1 bestond deze onder andere uit twee deftige luidsprekers in de deur. In de Gran Tourer zijn er weliswaar een centrale luidspreker en twee subwoofers bijgekomen, maar de kleine ronde, eenzame speakers in de deuren voldoen absoluut niet. Een subwoofer vangt slechts een klein deel van de lage tonen op, voor de mooie gedragen geluiden reken je nog altijd op de andere luidsprekers en die schieten dus tekort. En da's echt jammer… Ter compensatie geniet je dan weer van een vťťl stillere dieselmotor (zelfs stiller dan in de nog nieuwere 1-reeks), maar het blijft teleurstellend. En over stilte gesproken: de luidsprekers kan je nooit helemaal afzetten. Tik je de installatie uit via de volumeknop ťn met de stop-knop van de wagen, dan nog blijven ze ruisen en de batterij leegslurpen…

Dat brengt me dan bij z'n rijprestaties. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen auto-expert en al zťker geen performantiefreak. Voor mij tellen stilte en zuinigheid, bij gebrek aan Belgische visie rond elektrische wagens, maar da's een ander verhaal. Ik koos dan ook voor de 16d-uitvoering met de gloednieuwe driecilinder van BMW. Voor sommigen is ook dit vloeken in de kerk, maar voor mij voldoet de motor zeker en vast. Toegegeven, 't was soms even wennen met een volgeladen auto, inclusief dakkoffer, op weg naar de Brennerpas, maar veel slechter dan m'n vorige viercilinder was het niet. Je moet er gewoon even aan wennen. ‘k Vind het veel leuker dat m'n gemiddelde verbruik momenteel op 5,2 liter ligt, dat ik in de bebouwde kom slechts 2,4 liter verbrand aan 50km/u, en dat ik de motor nauwelijks hoor. Daarnaast is het dan weer jammer dat de “optie” om voor een tank van 60 liter te kiezen 115 euro gekost heeft. Op bmw.de kostte dit 50 euro en na m'n gezeur hierover heeft ook BMW BelgiŽ z'n prijs verlaagd tot 55 euro. Maar dat was toen al te laat. Och ja, het had gewoon Łberhaupt geen optie mogen zijn.
Tenslotte is er nog de voorwielaandrijving… Dankzij die opzet is de binnenruimte groter dan in een “conventionele” BMW, maar 't is toch nog steeds even wennen bij ieder vertrek. Ik kan me niet herinneren dat ik in m'n X1 ooit heb moeten opletten voor doorslippende wielen, maar da's nu schering en inslag. Maar nogmaals, dit nadeel weegt totaal niet op tegen hetgeen je er aan de binnenkant voor in ruil krijgt.

Laat je echter niet misleiden door m'n klachten, want ten eerste ga ik nog wel eens langs bij BMW en ten tweede blijft het gewoon een sublieme auto. ‘k Had eerst een CitroŽn Grand C4 Picasso op het oog, maar die configuratie heb ik gauw in de prullenmand gekieperd van zodra ik de mailcampagne van BMW ontving. En terecht denk ik… De proefrit kon me wel overtuigen, maar zo'n interface zonder fysieke knoppen en enkel een touchscreen, da's vragen om onveilig rijgedrag. Wat dat betreft mag BMW z'n knoppen wel nog even houden.

Reacties geplaatst

Nog geen reacties

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.