Reacties

16/03: BMW op waterstof



BMW zal binnen de twee jaar beginnen met de massaproductie van een wagen uit de 7-reeks die zowel op waterstof als op benzine kan rijden. Voorlopig ken ik echter nog geen enkel station waar je waterstof kan tanken, maar 't is toch een stap in de goede richting. Vooral omdat het om een hybridemodel gaat. Maar het probleem van de kip en het ei blijft nog steeds bestaan: er komen geen waterstofmotoren zonder tankstations, en al evenmin tankstations zonder waterstofmotoren...
Tenslotte blijft de vraag nog hoe de waterstof geproduceerd zal worden, want hoewel het het meest voorkomende element op aarde is, komt het nooit in vrije vorm voor. Er is dus steeds energie nodig om waterstof te produceren uit bv. aardgas of water.
En hoewel Europa koploper is op het gebied van groene energie heeft Amerika wel al een voorsprong behaald op het gebied van waterstof. Vooral gouverneur Schwarzenegger heeft in CaliforniŽ grootse plannen met zijn zogenaamde Hydrogen Highway:
The "Vision 2010" for California's Hydrogen Highways is to ensure that by the end of the decade every Californian has access to hydrogen fuel along the State's major highways, with a significant and increasing percentage of that hydrogen produced from clean, renewable sources. This vision for California is real and attainable; however, it will take time so we must plant the seeds now.
En hopelijk laat Europa niet te lang op zich wachten...

Reacties geplaatst

Beste Joris, waterstof is geen primaire energiebron maar een energiedrager. Om het te produceren is meer energie nodig dan deze die het bij verbranding oplevert. Er zal, niet in de nabije toekomst denk ik, wel een rol weggelegd zijn voor waterstof: als onze primaire bronnen op zijn, en dan denk ik aan grote velden zonnecellen en aan kernfusie. Het is niet louter en alleen de techniek die bepalend is, ook de kostprijs, of je sluit weer grote groepen mensen of hele landen uit.
01/02 16:37:26
Dat er meer energie nodig is om waterstof te produceren, is inderdaad logisch: enerzijds door de wet van het behoud van energie en anderzijds door het energieverlies dat je altijd hebt in eender welk proces.
Als je echter waterstof op basis van aardgas maakt, is dit nog steeds minder vervuilend dan wanneer je zou rijden op benzine of diesel.
Maar ik verwacht het ook niet echt in de nabije toekomst. Waterstof lijkt me wel een goede oplossing om het intermittentieprobleem van bijvoorbeeld windmolens op te lossen. Grote waterstofbatterijen zouden de windenergie eerst kunnen opslaan en daarna weer gelijdelijk aan afgeven, zodat de hoeveelheid elektriciteit die aan het net wordt geleverd beter voorspelbaar wordt.
01/02 20:48:23

Add comment

U moet ingelogd zijn om op dit bericht te reageren.